fbpx
Blog
  • Home
11
02
2021

Afvallen tijdens Corona

Door Rdamgym 0

Stiekem kruipt het gewicht omhoog, het leven is minder actief geworden en je ervaart dat je minder energie hebt.

Ook bij mij was dit het geval. Mijn actieve leven is minder actief geworden, doordat ik minder op de fiets zit, veel thuis ben en sneller naar de ongezonde snacks grijp. Er gaan alarmbelletjes rinkelen en er moet iets veranderen, maar hoe? Hoe pak ik mijn oude ritme weer op?

Ik ben Gillian en in dit blog neem ik jullie mee in ‘afvallen en gezond leven tijdens corona’ en hey… ik heb het ook zwaar…

____

De belangrijkste punten waar je rekening mee moet houden om af te vallen tijdens een situatie als waar wij ons in bevinden zijn:

  • Je mindset
  • Je beweging/sportactiviteiten
  • Je voeding (en suikerverslaving)
  • Je ritme

Je mindset
Als eerste werk ik altijd aan mijn mindset. De juiste mindset vertaalt zich in alles. Je kunt heel de dag denken aan wat allemaal niet mogelijk is, maar het is beter om te kijken naar wat er wél mogelijk is. Hiervoor heb je rust en ruimte nodig in je hoofd, waardoor je gemakkelijker een overzicht hebt op de huidige situatie en wat je kunt veranderen. Plan een moment voor jezelf, om bijvoorbeeld te gaan mediteren of te wandelen, zonder prikkels van je telefoon. Hierdoor krijg je ruimte in je hoofd om te bedenken hoe je bepaalde zaken kunt gaan aanpakken en weer terug te komen in het ritme dat je gewend was.

Je ritme
Naast de rust in je hoofd en tijd voor jezelf, is het ook erg belangrijk om genoeg te slapen. Het is goed om een ritme te hebben in je slaappatroon. Elke avond rond dezelfde tijd naar bed en elke ochtend rond dezelfde tijd opstaan, ook als je niet hoeft te werken. Als je elke dag blijft schuiven in de tijden dat je opstaat, eet en naar bed gaat, maak je als het ware je lichaam in de war. Hierdoor ontstaat onbewust ook stress waardoor je sneller trek krijgt in ongezonde voeding, maar ook vet gaat opslaan en de kilo’s erin sluipen.

We hebben gemiddeld 7 tot 8 uur slaap nodig, zodat ons brein genoeg tijd heeft om alle informatie en activiteiten van de dag te kunnen verwerken. Tijdens het slapen herstelt je lichaam ook van schade aan de cellen, afval- en gifstoffen die je overdag verzameld hebt en het heeft daarnaast invloed op het hormoon orexine. Dit hormoon zorgt ervoor dat je wakker en alert blijft gedurende de dag en productief bent. Je kunt dus begrijpen dat het erg belangrijk is om niet alleen goed, maar vooral genoeg te slapen.

Je voeding
Op het moment dat het de verkeerde kant op dreigt te gaan, is er vaak een stemmetje in het hoofd dat zegt dat het allemaal niet uit maakt of dat je beter op de bank kunt gaan hangen met een zak chips en dat je best wel lekker laat naar bed kunt gaan. Dat stemmetje is belangrijk om te negeren en de eerste dagen jezelf die schop onder je kont te geven. Je weet dat je je beter voelt met die extra beweging, gezonde voeding en het ritme dat je gewend was.

Ik houd altijd op dit soort momenten een voedingsapp bij. Door een voedingsapp bij te houden kun je makkelijk zien wat je hebt gegeten, hoeveel calorieën het bevat en vooral wat je beter niet kunt eten. Een flinke confrontatie naar jezelf, maar hierdoor kom je wel weer snel op het juiste pad en neem je minder snel een ongezonde snack. Je ziet namelijk in de app, wat zo’n klein koekje bevat en wat het in verhouding doet met je lichaam. Je krijgt er geen energie van, wel meer trek én je mag die dag ineens veel minder eten. Hoe gezonder je eet hoe meer je namelijk kunt eten, omdat deze producten minder calorieën bevatten.

Suikers Sugars Azúcar
Het kan zijn dat er inmiddels een flinke suikerverslaving is ontstaan. Hierdoor kan het in de eerste paar dagen moeizaam aanvoelen en je lichaam snakt naar suikers. Al die suikers zorgen ervoor dat je juist minder energie hebt, waardoor je nóg minder zin hebt om actie te ondernemen, om te gaan bewegen of te sporten. Door de hoeveelheid suiker in je lichaam krijg je als het ware een soort “afkickverschijnselen”, wanneer je hier in één keer mee stopt. Door te gaan sporten en de suikers zoveel mogelijk te laten staan, is je lichaam in staat om deze suikers te verbranden. Je wilt weer gaan bewegen en je hebt automatisch meer behoefte aan gezonde voeding.

Voeding dat voedzaam is voor je lichaam, waar je energie van krijgt en waar jij je goed bij voelt.  Hierdoor gaat je lichaam snakken naar sporten en voedzame gerechten of snacks!

Sporten/bewegen
Sporten is voor sommigen erg lastig wanneer ze niet naar de sportschool kunnen of geen stok of trainer achter de deur hebben. Toch is het belangrijk om jezelf te motiveren. Je hoeft niet altijd 10km te gaan hardlopen of een training van een uur te doen of helemaal kapot te gaan tijdens een training. Als je op dit moment helemaal niks doet, begin dan met een wandeling van een half uurtje of doe een HIIT training met hartslag verhogende oefeningen zoals burpees, touwtje springen en jumping jacks. Hierdoor kom je weer in die flow en kun je het langzaam op gaan bouwen. Elke manier van beweging is al beter dan niks.

Sinds ik deze punten weer op een rijtje heb, en weer in beweging ben gekomen ga ik weer richting mijn oude gewicht. Ik zit beter in mijn vel en heb weer meer energie. Dat wil jij toch ook, zeker zodra de gym weer open is!

Start vandaag nog, morgen is zonde!

Gillian

 

P.S. Heb je nu vragen voor Gillian over haar blog? Neem hier contact met haar op!

Auteur: Rdamgym

Reactie
0

Laat een bericht achter