Blog
  • Home
13
09
2018
Krachttraining

Krachttraining: wat is het juiste gewicht?

Door Rdamgym 0

Krachttraining.. Verschillende oefeningen vragen om verschillende gewichten. Kom erachter welke jij nodig hebt.

Wanneer je helemaal nieuw bent in de gym is het misschien lastig om meteen de juiste kettlebell, medicijnbal of dumbell te pakken – het is zowaar je eerste training. Het is belangrijk dat je dit vanaf het begin meteen goed doet: te licht en je zal niet of nauwelijks iets merken, te zwaar en je loopt kans op blessures. Zelfs ervaren lifters, swingers en squatters moeten nauw in de gaten houden met hoeveel kilo’s ze in de weer gaan en wat ze daarmee willen bereiken.

Zwaarder is niet altijd beter

Sommige mensen beweren dat hoe zwaarder het gewicht, hoe beter het is. Dit antwoord gaat alleen niet altijd op. Mensen gebruiken vaak gewichten om kracht op te bouwen en meer spiermassa te ontwikkelen. Deze resultaten zijn afhankelijk van het aantal sets en herhalingen – gebruik hierbij te veel gewicht en je zult de oefening niet af kunnen maken. In ieder geval niet in een goede vorm, en dat is voor krachttraining cruciaal.

Let wel: iedereen maakt wel eens fouten in de gym, dus wees daar niet bang voor. Wat belangrijk is, is dat je houding steady blijft tijdens elke set. Gelukkig zijn onze trainers er om te helpen bij het corrigeren van je houding.

Wie welk gewicht

In de meeste workoutplannen staan instructies waarbij je de keuze krijgt voor een licht, medium of zwaar gewicht. Dit is wat je moet weten bij het kiezen van het soort gewicht per workout en hoe je deze moet gebruiken.

1. Oefeningen met een licht gewicht
Bij workouts voor je core heb je een licht gewicht nodig, zeker als je pas net bent begonnen met je goede voornemens. Wanneer je bijvoorbeeld de jackknife probeert met te veel kilo’s kan dat voor pijn zorgen in je rug en nek. En dat wil je niet – nee, echt niet.

Oefeningen waarbij je je armen boven je schouders strekt, zoals een shoulder press, en wanneer je straight-arm pulses moet toepassen zorg dan dat je een licht genoeg gewicht gebruikt zodat je core aangespannen en recht blijft.

2. Oefeningen met een medium gewicht 
Bij full body-workouts kan je al gauw medium gewichten gebruiken. Dit komt omdat hierbij je core stabiliserende spieren worden aangesproken. Deze houden je onder- en bovenlichaam in evenwicht.

3. Oefeningen met een zwaar gewicht
Bewegingen die minder explosief zijn en je grootste spiergroepen aanpakken vragen om een zwaarder gewicht willen ze effectief zijn. Voorbeelden hiervan zijn deadlifts en sumo squats – je wilt het voelen vanaf de eerste herhaling.

Stel jezelf deze vragen

Maar hoe weet je dat je het juiste gewicht te pakken hebt? Een van de simpelste manieren om hier achter te komen is door jezelf de volgende vragen te stellen:

– Voel ik het gewicht?
– Kan ik ondanks het gewicht mijn oefening goed uitvoeren?
– Kan ik deze houding gedurende de hele oefening volhouden?
– Kan ik de oefening op deze manier afmaken?
– Heb ik het idee dat ik word uitgedaagd?

Tijdens een PT kun je er goed achter komen wat je lichaam allemaal aan kan! Simpelweg omdat je meer tijd hebt om te wisselen met gewichten en je nog meer gepusht wordt om je grenzen te verleggen. 💪🏼

Maak kennis met PT voor maar €40,- Ga naar de webshop en schaf jouw training aan.

Auteur: Rdamgym

Reactie
0

Laat een bericht achter