fbpx
Blog
  • Home
09
01
2020

Spierpijn wel of niet? By Lauren van Dijk

Door Rdamgym 0

Hi allemaal! We zitten allemaal alweer een hele week in het nieuwe jaar. Misschien ben je goed op weg je doelen te behalen, veel sporten, goede nachtrust, gezond eten en geen alcohol? Of ben je misschien aangestoken door je buddy, vriendin, vriend, collega om toch een goal voor jezelf te bepalen? Schrijf hem dan nog op de muur in de gym!

Wat ik en veel andere trainers vaak te horen krijgen is, “ik had helaas geen spierpijn, of bij die trainer heb ik altijd meer of minder spierpijn.” Vaak is spierpijn de graadmeter dat je een goede training hebt gehad. Maar klopt dat eigenlijk wel? Dat ga ik je uitleggen in deze blog.

De meeste gymmerts vermoeden dat spierpijn goed is, eigenlijk is het een ontstekingsreactie als gevolg van microscheurtjes in de spieren. Deze reactie (zwelling en pijn) ontstaat vooral bij beginners en wanneer je nieuwe oefeningen gaat doen. Als je dezelfde oefening blijft herhalen, of wanneer je vaker gaat trainen neemt je spierpijn over het algemeen af of blijft het zelfs helemaal weg, dit betekent niet dat je geen progressie maakt. Je blijft echter sterker en beter worden! Door dezelfde activiteit of beweging te herhalen en de spieren steeds te blijven belasten word je sterker. Misschien hang jij er wel elke keer een beetje gewicht bij. Dit zorgt niet alleen voor succes beleving in het behalen van je goal maar ook voor “progressieve overload” wat betekend dat je spieren groeien, dit kan voor spierpijn zorgen maar dat hoeft dus helemaal niet!

Dus spierpijn is niet altijd gunstig voor je proces. Als je zulke erge spierpijn hebt dat je een bepaalde oefening of spiergroep niet kan gebruiken dan kun je niet optimaal trainen. Spierpijn is dus niet een echte graadmeter voor een goede training. Zonder spierpijn bouw je ook resultaat!

Wat te doen als je toch weer spierpijn hebt? Blijf (licht) bewegen, drink veel water, neem een warm bad of eventueel een sportmassage.

Auteur: Rdamgym

Reactie
0

Laat een bericht achter