Blog
  • Home
16
11
2015
Hongergevoel herkennen

Eye-opener: Herken je (honger)gevoel

Door Rdamgym 0

Wist je dat er verschillende soorten hongergevoel bestaan? En als je deze leert te herkennen, er een wereld voor je opengaat? Nee? Ga dan even op je gemakje zitten en lees onderstaand artikel.

Wie kent dat gevoel niet; je buik knort, je voelt je eventueel al wat trillerig, wellicht is je humeur ook al lichtelijk aangetast……..kortom, een heuse trek! Wellicht heb je de nodige inspanning geleverd of is het alweer even geleden dat je wat gegeten hebt. We noemen dit buikhonger. Je lichaam vraagt letterlijk en figuurlijk aandacht, omdat het een vorm van energie nodig heeft. TIP: zorg ervoor dat je in geval van buikhonger voedzaam eet. Dus geen tussendoortjes, snackjes, zoetigheden en/of loze calorieën; je lichaam zal in de spaarstand schieten, omdat het niet de energie krijgt, waarom het vraagt. Voed jezelf op zo’n moment met een volwaardige maaltijd bestaande uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Je lichaam zal je dankbaar zijn en je bespaart jezelf een snack-/dipmoment later op de dag.

Naast de buikhonger kennen we ook de smaakhonger. Smaakhonger kan zomaar ontstaan en is een behoefte naar een hele specifieke smaak (denk bv aan haring, paprikachips of die heerlijke, zelfgemaakte pompoensoep etc). Voor smaakhonger heb je veel over; datgene wat je exact in je hoofd hebt, is nl. onvervangbaar. Heb je specifiek trek in paprikachips, dan zal pure, zoute chips niet voldoen. Smaakhonger zal je alsnog naar de supermarkt doen rijden, laat je in de keuken staan om precies dat gerecht klaar te maken……Kortom, het mag tijd en moeite kosten (terwijl ondertussen het water je in de mond loopt). Smaakhonger geeft je oprecht plezier en wordt ook snel minder als je eenmaal gaat eten. Er is een gevoel van voldoening.

Herken je bovenstaande en denk je gelijk: “jaaahaa, maar ik heb smaakhonger naar danwel zoete/zoute/vette snacks/tussendoortjes en ik blijf dooreten”, dan zijn we gelijk bij het laatste soort hongergevoel aangekomen, de onrusthonger. Onrusthonger is een honger apart. Onrusthonger komt vaak voor op hetzelfde tijdstip of in eenzelfde soort situatie (denk bv na het eten bij je kop koffie/thee, aan het einde van een hele drukke dag waarop niets verliep zoals je had gehoopt of als je je verveelt op een saaie, regenachtige zondagmiddag etc.). Bij onrusthonger wordt er ook letterlijk en figuurlijk aandacht gevraagd. Aandacht voor een emotie, een behoefte…….Eten kan in zo’n geval heel troostend of bevestigend aanvoelen; je kauwt je frustratie weg met zo’n heerlijk paprikachipje, de zachtheid van een kokindje (dropje) voelt als een hand op je schouder of alleen al de herhaalde handeling van je hand in de snackzak werkt als een soort meditatie…….en voor je het weet heb je die hele zak chips, dat hele pak koekjes naar binnen zitten knagen. Echter, de werkelijke behoefte wordt niet bevredigd en dus blijf je dooreten. Een eerste stap om dit dooreten te voorkomen, is herkenning. TIP; zodra je dit gevoel herkent en je staat op het punt om te gaan snaaien……..Ga even rustig zitten en doe een ademhalingsoefening/drink een glas water of een mok van je favoriete thee/wees 5 minuten lief voor jezelf (masseer je slapen en/of je voeten). Je zal verbaasd zijn hoe snel die snacktrek is verdwenen!

TIP2; blijf je veel en vaak vanuit onrust eten, ga dan ook eens op onderzoek uit (eventueel met behulp van een coach) waar die onrust bij jou vandaan komt.

Nog even op een rij…

 

SMAAKHONGER ONRUSTHONGER
*komt onregelmatig *komt vaak in zelfde situatie/tijdstip
*je weet precies wat je wilt *je wilt “iets”
*kan een gekke smaak zijn *iets vertrouwds, chocola, chips, kaas, drop, drank
*wordt snel minder als je eet *je blijft een hol gevoel houden, ’t is fijn om te blijven eten
*geeft oprecht plezier *heeft iets onprettigs (onrustig)
*mag moeite en tijd kosten *moet snel en makkelijk

 

  • Met dank aan de lesstof van de Academie voor Holistisch Coachen

 

Linda van Druenen, vitaliteitscoach (voeding, beweging, ontspanning), yogalerares

Yoga

Auteur: Rdamgym

Reactie
0

Laat een bericht achter