Blog
  • Home
26
04
2016
RDAM GYM - Mouthaan Fotografie

Waarom lunch workouts zo goed zijn

Door Rdamgym 0

We zitten tegenwoordig veel, heel veel. Op een dag zijn we gemiddeld  meer dan 9 uur te vinden op een stoel, tegenover 7,7 uur in bed. Je zit niet alleen op werk, maar vaak ook in de trein, op de bank, in een restaurant, bioscoop, tijdens het eten etc. De kans op overlijden stijgt bij mensen die vaak langdurig zitten. Dit geldt ook voor mensen met een gezond gewicht en die wel actief sporten in de avond. Meer dan 4 uur achter elkaar zitten kan lijden tot zware klachten.

Maar waarom is zitten slecht voor de gezondheid en nog beter, hoe kun je het verbeteren? Wanneer we gaan zitten, veranderen er activiteiten in het lichaam. De stoel neemt verschillende functies van het lichaam over. Een bewegende spier pompt bloed en zuurstof door het lichaam. Zodra je te lang zit, wordt dit proces steeds langzamer. Hierdoor gaat er dus minder zuurstof en bloed door de aderen en de hersenen. Een effect hiervan is dat je stijf en suf wordt en hoofdpijn krijgt.  Dit lijdt uiteindelijk vaak naar een slechte concentratie. Regelmatig langdurig zitten vergroot de kans op diabetes, obestitas en hart- en vaatziekten.  Veel zitten heeft invloed op het metabolisme en  het vet in de bloedvaten, het zorgt er ook voor dat de goede variant van cholesterol afneemt. Beweging helpt tegen glucose en vet in het bloed.

Dit betekent niet dat je maar maximaal 4 uur per dag mag zitten, maar dat je het zitten op een stoel afwisselt met beweging. Sta elk uur tenminste één keer op om te plassen (veel water drinken dus), koffie te halen, te rekken en strekken (vinden je collega’s vast leuk om te zien), een stukje te lopen of nóg beter, kies voor een workout!

Stop in de ochtend je sportkleding in je tas en neem het mee naar werk. Zo kan je tussendoor een workout doen. Sleep je collega’s ook gezellig mee!  Door te sporten zet je je spieren weer in beweging en krijgt je metabolisme een boost. Hierna heb je weer alle energie en concentratie voor de rest van je werkdag, goed voor de productiviteit dus.

Check HIER ons rooster voor alle lunch workouts!

Bron: Zilverenkruis

 

Auteur: Rdamgym

Reactie
0

Laat een bericht achter